SÅ MEGET HAR JEG TABT MIG EFTER 7 DAGE MED FRUGT OG GRØNT

img_8783

Hej venner!

Har I mon fulgt med på min Instagram den sidste uges tid? Siden jeg fortalte jer om min kostomlægning, har jeg delt billeder af mine grønne måltider på IG og jeg kan forstå at mange synes det er vildt interessant, at følge med i hele dette forløb, så her kommer lige en lille update:

Det har været hårdt, enormt krævende og jeg har generelt været lidt sulten hele tiden, men min hud er pænere end den har været i mange år og jeg har tabt mig 2,5 kilo, siden jeg lagde kosten om for 7 dage siden. Jeg har altså levet udelukkende af grøntsager (kun rå de første par dage), frugt og grønne smoothies – alt selvfølgelig økologisk. Jeg kan se på mine urenheder i ansigtet, at de langsomt trækker sig mere og mere sammen. Det er simpelthen vildt! Min hud er virkelig glat og slet ikke så knoppet som før. Men jeg var også overbevist om, at den her kostomlægning ville hjælpe, for det er praktisk talt det eneste, jeg ikke har prøvet for at bekæmpe min urene hud. Jeg overvejer lidt at dele et før-efter billede af min hud med jer, men det ville bare være sindssyg grænseoverskridende for mig. Men samtidig er der jo så mange unge piger, som også døjer med uren hud og acne og jeg vil jo så gerne være med til, at vise den uperfekte virkelighed og hvis jeg kan inspirere andre med denne livsstil, så ville det jo være intet mindre end fantastisk. Så jeg tænker lige lidt over det… Måske kommer der et par billeder i løbet af de næste par dage.

Men nu er der altså gået en uge og jeg kan mærke at jeg har brug for mere mad og jeg vil derfor langsomt begynde at introducere flere fødevarer til kosten. Min søster og jeg har hele tiden været enige om, at det her kun var en midlertidig ændring i vores kost og at vi hele tiden skulle mærke efter, hvad vi hver især har brug for og lyst til. Kroppen fortæller os jo ofte, hvad den gerne vil have og inderst inde ved jeg også godt, hvad min krop i hvert fald ikke vil have og ikke har godt af. Mit hovesaglige problem er 1. jeg spiser for meget peanutbutter (surprise!) 2. jeg spiser for store portioner 3. jeg får for meget (opvarmet) olie 4. jeg spiser ikke nok rå grøntsager og 5. jeg har en vane med, at spise noget usundt hver aften, inden jeg går i seng. Virkelig en dårlig vane, by the way.

Jeg ved jo godt med min sunde fornuft, at jeg bare burde lade være med alle de ting og fokusere på, at få en masse grønt istedet. Og de her 7 dage kun med frugt og grøntsager, har faktisk givet rigtig meget godt med sig: Jeg overspiser ikke længere og den dårlige vane med at spise usundt, er også ret langt væk lige nu.. Og bedst af alt sætter jeg meget mere pris på den mad jeg får og har ikke nær så meget trang til søde sager. Selv en appelsin kan slukke min sukkertrang nu og det ligner altså virkelig ikke mig! Så det har virkelig været godt for mig med en lille udrensning og at få brudt op med alle de her dårlige vaner. Og så har jeg tabt mig 2,5 kilo og min hud er så meget pænere og det har derfor bare været det hele værd!

Så hvad er planen nu? 

Jeg skal have mere mad – that’s for sure. Haha. Men jeg synes faktisk det er lidt svært, hvordan jeg lige skal gribe det hele an. Jeg tænker at udelukke følgende tre fødevarer i en længere periode: Soya, olie (hvis nødvendigt en smule økologisk jomfru olivenolie) og peanutbutter (for jeg kan simpelthen ikke styre det). Og så vil jeg fortsat spise en helvedes masse grønt, frugt, smoothies og så tænker jeg også, at starte op med lidt kartofler og ris/rispapir/rismel igen. Det føles godt indeni… Jeg har dog lidt en fornemmelse af, at soya eller olie godt kunne være årsag til min urene hud, så nu prøver jeg lige at holde mig fra det i en lidt længere periode og så må vi se, hvad der sker. Jeg lover at lave løbende updates herinde, så I kan følge med på min lille “sundhedsrejse” mod færre kilo og en renere hud 🙂 juhuuu, still going strong! Er der andre derude, som er med mig og følger I mon en bestemt kost?

 

 

Følg med på min Instagram her

11 kommentarer

  • Shay

    Jeg spiser primært plantebaseret, og oplevede især at soya gav mig uren hud. Efter 3 måneder med havremælk i min kaffe, har jeg ikke set skyggen af en urenhed (7/9/13) og min hud har sjældent været flottere.

    • Cellina Martinna

      Hvor er det altså fantastisk og helt vildt! Jeg drikker altid kun rismælk, sæ det soya vi får herhjemme er fra køderstatninger og soyafløde 😊

  • Christina

    Hvad med gluten? Det er jo i så mange veganske madvarer. Jeg synes det er super svært at undgå, men min hud tåler det ikke. Og ved det tager 9 mdr. mindst om at opleve 100% bedring og der skal jeg endda være utrolig striks med ikke at få det mindste. Vil du fortsætte glutenfrit eller prøve at tilføje det igen?

    • Cellina Martinna

      Jeg tænker også at leve glutenfrit fremover. Måske ikke 100%, men i hvert fald til daglig 😊💚

    • Cellina Martinna

      Tusind tak for tip. Jeg har set programmet og det er bestemt meget interessant 😊💚

    • Cellina Martinna

      Oh yes!! 😍

  • Ellen

    M

  • Ellen

    Måske burde du prøve et alternativ til soya? Ved ikke om det er soya mælk og fløde du snakker om, men du kunne da prøve med rismælk/diverse andre erstatning med ris. Det har hjulpet min hud og vægt! Det soya gik bare lige i min hud haha.

    • Cellina Martinna

      Hej Ellen. Jeg får ikke så meget soya i forvejen, vi drikker kun rismælk herhjemme. Når vi får soya, er det igennem køderstatninger eller lidt soyafløde, så det har jeg bare undgået i en periode 😊 Jeg ved nemlig at soya kan have en negativ effekt på mange..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *